Annas tårta

Min brors syster fyllde år för några dagar sedan. Så klart jag var tvungen att överaska med en tårta.

Jag gjorde tårtan i en vanlig ungsform sedan delade jag den på mitten. Jag fyllde tårtan med hallonsylt och vaniljkräm



Tårtbotten


Du behöver

6 ägg
4 dl socker
2 dl potatismjöl
2 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver

Gör så här

Smörj och mjöla en fyrkantig form helst med löstagbar kant.

Vispa ägg och socker riktigt luftigt med elvisp eller i matberedare.

Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver noga.

Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Rör tills den är slät, men inte mer än nödvändigt.

Bred ut smeten jämnt i formen. Sätt in kakan i 200 grader varm ugn, sänk genast temperaturen till 175 grader
och baka av i cirka 30 minuter. Känn i mitten med en sticka om kakan är fast.

Låt svalna på galler under bakduk.



Vaniljkräm

Du behöver

5 dl mjölk, 3%
1 st vaniljstång
1.5 dl strösocker
7 st ekologiska äggulor
1.5 dl maizena
50 g mjukt smör

Gör så här

Dela vaniljstången på längden med en vass kniv och skrapa ur fröna. Lägg både skal och frön i en kastrull tillsammans med mjölken. Koka upp.

Vispa strösocker, äggulor och maizena luftigt med elvisp. Slå över den heta mjölken under vispning.

Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp försiktigt under vispning. Så fort blandningen börjar tjockna, häll snabbt över i en kall skål.

Tillsätt smöret, låt smälta och kyl krämen i isbad eller kyl. Rör då och då i såsen så att det inte bildas skinn.



Det som är på är MMF. Jag tycker att det är roligare att arbeta med MMF än marsipan. Kom ihåg att kavla den så tun som möjligt för annars kommer hela tårtan att smaka för mycket socker.

Du behöver

250 g marshmallows
1 tsk vatten
6-7 dl florsocker
½ dl olja

Gör så här

Lägg marshmallows i en skål med lite vatten och smält i micron ca 20 sek. De ska puffa upp och bli mjuka. Rör ordentligt i det.

Tillsätt florsocker och vatten tills det inte längre klistrar och oljan.

Ta ut på bakbord och knåda väl i 5-7 minuter.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0